- 1404/05/20 رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز خبرنگار را به اصحاب رسانه تبریک گفت
- 1404/05/20 فیلم | قدردانی معاون بهداشتی وزیر بهداشت از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
- 1404/05/20 حضور دکتر آشوبی در آیین تشییع پیکر استاد برجسته دانشگاه علوم پزشکی گیلان
- 1404/05/19 فیلم | مستند اردو جهادی مدرسه استثنایی شهید دستغیب لنگرود
کارگاه استانی اجرای سناریوی طغیان بیماریهای قابل انتقال از آب و غذا در گیلان برگزار شد
به منظور ارتقاء آمادگی نظام سلامت استان گیلان در پاسخگویی سریع و مؤثر به طغیان بیماریهای قابل انتقال از آب و غذا، کارگاه استانی «اجرای سناریوی طغیان بیماریهای قابل انتقال از آب و غذا» با حضور کارشناسان پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر و بهداشت محیط از سراسر استان در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیلوبدا)؛ در این کارگاه، کارشناسان شهرستانهای استان که طی دو هفته اخیر سناریویی شبیهسازیشده از بروز طغیان بیماریهای رودهای را دریافت کرده بودند، به ارائه تحلیل، پاسخها و اقدامات خود پرداختند. این سناریو در قالب سه قطب اجرایی به میزبانی مراکز بهداشت شهرستانهای رشت، لنگرود و تالش اجرا شد و طی آن ۱۷ شهرستان استان، با تشکیل تیمهای واکنش سریع و انجام فعالیتهای میدانی و تحلیلی، ابعاد مختلف طغیان فرضی را بررسی کردند.
در جلسه نهایی، نمایندگان هر قطب ضمن ارائه روند مدیریت طغیان فرضی، به بیان نقاط قوت، چالشها، درسآموختهها و پیشنهادات خود پرداختند. این ارائهها در حضور معاونین، مدیران و کارشناسان متناظر معاونت بهداشتی صورت گرفت و در راستای بازآموزی، همفکری و یکسانسازی رویههای پاسخگویی انجام شد.
هدف اصلی از برگزاری این کارگاه، تقویت آمادگی تیمهای کارشناسی، به ویژه تیمهای واکنش سریع شهرستانها در مدیریت، مهار و کنترل طغیان بیماریهای منتقله از آب و غذا بوده است. با توجه به اهمیت تهدیدات ناشی از آلودگی آب و غذا، بهویژه در فصول گرم سال و شرایط ویژه استان گیلان به واسطه ورود شمار قابل توجه گردشگر و مسافر در طول سال، اجرای چنین تمریناتی میتواند نقش مهمی در ارتقاء هماهنگی، شناسایی سریع کانونهای طغیان، نمونهبرداری بهموقع، تحلیل اپیدمیولوژیک و مدیریت مؤثر بحران ایفا کند.
در پایان این برنامه، بر ضرورت تداوم برگزاری تمرینات مشابه، مستندسازی دقیق فرآیندهای پاسخ به طغیان، تقویت آموزشهای میدانی و برگزاری دورههای بازآموزی ویژه اعضای تیمهای واکنش سریع تأکید شد. همچنین مقرر شد نتایج این سناریو به عنوان یکی از منابع تصمیمسازی برای بهبود برنامههای آینده مورد استفاده قرار گیرد.

نظر دهید