• 1401/08/30 - 13:51
  • تعداد بازدید خبر : 1069
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست مشترک با تعدادی از نمایندگان مجلس:

نظام سلامت گیلان در بودجه‌بندی سال آینده نیازمند توجه ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به برخی مشکلات و معضلات بهداشتی و درمانی به‌ویژه در بخش بیمارستانی، گفت: نظام سلامت گیلان برای خدمت بهتر به مردم در بودجه‌بندی سال آینده نیازمند توجه ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وبدا)، پیش از ظهر امروز نشستی با حضور دکتر حیدرعلی بالو – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به‌منظور آشنایی با آخرین وضعیت نظام سلامت و توجه ویژه مجلس شورای اسلامی به ارتقای حوزه بهداشت و درمان گیلان در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.
دکتر حیدرعلی بالو – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به وجه تمایز دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی با دیگر دستگاه‌ها، اظهار کرد: این دستگاه از بدو تولد تا در پایان زندگی به ‌صورت مستقیم با مردم در ارتباط است و به آن‌ها خدمت می‌کند و باید در فصل بودجه‌بندی به‌صورت ویژه دیده شود.
وی با اشاره به هزینه‌های سنگین در حوزه سلامت، افزود: هزینه سلامت در سبد خانوار نسبت به سال‌های اخیر به‌ویژه برای دهک‌های فقیرتر، بسیار سنگین است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به برخی از کمبودها در نظام سلامت استان، گفت: مردم گیلان بیش از گذشته نیازمند توجه نمایندگان مجلس در برقراری ردیف‌هایو جذب اعتبارات هستند.
دکتر بالو به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش‌های مختلف بهداشتی، درمانی، آموزشی، منابع انسانی و تجهیزاتی اشاره و بر لزوم ارتقای سطح شاخص این حوزه‌ها با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در استان و گردشگر پذیر بودن آن شد.
وی با اشاره به افزایش تخت‌های درمانی در گیلان طی سال‌های اخیر، گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار تخت درمانی فعال در استان گیلان وجود دارد اما درعین‌حال در شهر رشت با کمبود تخت‌های درمانی مواجه هستیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به توزیع تخت‌های درمانی در استان، گفت: علیرغم اینکه تخت‌های درمانی در رشت با ضریب اشغال  بسیار بالاتری مواجهه هستند منتها ضریب اشغال تخت‌های درمانی در شهرستان‌ها بسیار پایین است.
دکتر بالو با اشاره به افزایش تخت‌های ویژه در شهرستان‌های استان گیلان، گفت: علیرغم افزایش این نوع از تخت‌ها همچنان شهرستان‌های استان به‌ویژه در رشت و قطب ها،  نیازمند تخت‌های ویژه بیشتری هستیم.
 وی قدمت فضای فیزیکی بالای مراکز آموزشی درمانی رشت و کمبود تخت‌های درمانی در این شهر را در کنار برخورداری قابل‌ملاحظه این شهر از وجود پزشکان متخصص و فوق تخصص، از عمده مشکلات حاضر رشت در حوزه درمان دانست و گفت: در حال حاضر  با همین وضعیت موجود، اگر شهر رشت از یک بیمارستان جنرال با تعداد 600 تا 700 تخت درمانی برخوردار باشد، مشکلاتشان تا حدودی برطرف می‌شود و این مهم بدون در نظر گرفتن جمعیت شناور و گردشگران است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان فقدان سایت جامع دانشگاهی را از دیگر معضلات استان در حوزه سلامت دانست و گفت: گیلان جزو معدود استان‌ها در کشور است که از سایت جامع دانشگاهی برخوردار نیست و با مشکلات مختلف درمانی، آموزشی و پژوهشی روبرو بوده که در جهت رفع آن،  نیاز مبرم به تلاش و همت همه‌جانبه مسوولین دانشگاه و کمک نمایندگان مردم در مجلس را می‌طلبد.
دکتر بالو از آغاز پروژه‌های محرومیت‌زدایی نظام سلامت در استان خبر داد و گفت: 130 پروژه بهداشتی محرومیت‌زدایی در اغلب شهرستان‌های استان آغازشده که در صورت تأمین منابع مالی، افتتاح و به بهر برداری می‌رسد.
وی با اشاره به افتتاح تعدادی از طرح‌های درمانی ازجمله کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی در گیلان، گفت: این طرح‌های عام‌المنفعه برای ارائه خدمت به مردم نیازمند نیروی انسانی هستند که دریافت مجوزهای جذب نیروی انسانی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته  و نیاز به پشتیبانی همه مسوولان به ویژه وکلای مجلس دارد.
دکتر بالو با اشاره به جمیعت بالای سالمندی در گیلان، گفت: بسیاری از بیماری‌ها ازجمله فشارخون و دیابت در جمیعت سالمندی گیلان بار هزینه‌های بیماری را در استان افزایش داده است و این مسئله در سال های آتی نیز پر رنگ تر می شود.
وی، برخلاف حوزه بهداشت و درمان و همچنین تجهیزات پزشکی در گیلان، وضعیت فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی استان را به سبب اقدامات خوب صورت گرفته طی سال‌های اخیر، نسبتاً مطلوب ارزیابی کرد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در استان، گفت: سالمندی در گیلان بالا، ازدواج و فرزندآوری در استان بسیار پایین است که جهت رفع این مشکل نیاز به برنامه ریزی و فرهنگ سازی با حضور همه دستگاه های ذی ربط می باشد.
دکتر بالو با اشاره به چالش های مطروحه، گفت: استان گیلان علاوه بر تلاش در جذب منابع اعتباری و بودجه‌ای، در بودجه‌بندی سال آینده مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 باید در مقایسه با سایر استان‌های کشور بسیار ویژه دیده شود.
 
 
 
 
 
 
 
  • گروه خبری : اخبار برگزیده دانشگاه,آخرین اخبار,اخبار فوری
  • کد خبر : 95837
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1401/08/30 13:51
آرشیو
Caspian Journal of Health Research

Caspian Journal of Health Research

Journal of Dentomaxillofacial Radiology , Pathology and Surgery

Journal of Dentomaxillofacial Radiology , Pathology and Surgery

Journal of Holistic Nursing and Midwifery

Journal of Holistic Nursing and Midwifery

Research in Medical Education

Research in Medical Education

Iranian Journal of Neurosurgery

Iranian Journal of Neurosurgery

Caspian Journal of Neurological Sciences

Caspian Journal of Neurological Sciences

Journal of Guilan University of Medical Science

Journal of Guilan University of Medical Science

Iranian Journal of Vascular Surgey and Endovascular Therapy

Iranian Journal of Vascular Surgey and Endovascular Therapy