• 1400/12/22 - 12:14
  • تعداد بازدید خبر : 4526
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رییس مرکز سوانح سوختگی ولایت رشت عنوان کرد؛

هیجان لحظه ای عامل اصلی حوادث چهارشنبه سوری/نقش مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی خانواده ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری

رییس مرکز سوانح سوختگی ولایت رشت طی گفت و گویی ضمن تاکید بر نقش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین خانواده ها جهت پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال، بیشترین عامل سوانح این روز را هیجانات لحظه ای افراد عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وب دا) ؛ دکتر محمدرضا مبین- رییس مرکز آموزشی و درمانی ولایت رشت، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با توجه به فرارسیدن چهارشنبه آخر سال و حوادث ناشی از آن، اظهار داشت: در حال حاضر متوسط میزان وقوع سوختگی در ایام چهارشنبه سوری، چهار برابر نرمال می باشد و با نزدیک شدن به چهار شنبه آخر سال تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی چهار برابر افزایش می یابد.
وی با اشاره به تغییر فرهنگ چهارشنبه سوری طی سال های اخیر خاطرنشان کرد: پریدن از روی آتش، خرید آجیل مشکل گشا، دور هم بودن و تفریحات سالم از رسوم و فرهنگ چهار شنبه سوری طی سال های گذشته بوده ولی طی سال های اخیر با تغییر الگو و تفکر جامعه در خصوص برگزاری جشن چهارشنبه آخر سال، وقوع صدمات و حوادث ناشی از سوختگی افزایش یافته است.
رییس قطب سوختگی شمال کشور با بیان اینکه طی ده سال اخیر صدمات سوختگی روز چهارشنبه سوری روند تکراری را شاهد بوده است، تصریح کرد: صدمه ای که وارد می شود به دلیل انجام کارهای پرخطری است که باعث ایجاد صدمه و رقم زدن اتفاقات ناگوار می شوند.
دکتر مبین ادامه داد: ۷۵ درصد مراجعه کنندگان حادثه دیده، بیان می کنند به عنوان تماشاگر یا عابر در حال گذشتن از مسیر بوده اند که دچار آسیب های شدید سوختگی یا آسیب چشمی شده اند.
وی یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده، فقط ۲ درصد از افرادی که دچار صدمه می شوند افرادی هستند که هدفشان کسب درآمد از راه فروش مواد محترقه است و ۹۸ درصد مصدومین افرادی هستند که نظاره گر و یا در حال آتش بازی بوده اند.
این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از عوامل شایع در بروز حوادث چهارشنبه سوری را استفاده نادرست از لوازم آتش زا عنوان و خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین خانواده ها جهت پیشگیری از حوادث ناشی از چهارشنبه سوری نقش مهمی دارد و از آنجایی که هزینه های پیشگیری بسیار کمتر از درمان است خانواده ها در این ایام میبایست در مراقبت از فرزندان خود هشیار باشند تا در ایام پایانی سال دچار خسارات جانی و مالی نشوند.
دکتر مبین تاکید کرد: صدمات ناشی از چهارشنبه سوری علاوه بر اینکه ممکن است موجب فوت یا قطع عضو شود، در اغلب موارد موجب تخلیه چشم و ایجاد نازیبایی بر روی صورت و دست می شود که درمان آن مستلزم زمان و هزینه زیادی است و این نازیبایی موجب بروز مشکلات عاطفی و روانی نیز برای بیمار و خانواده وی می شود.
وی در توصیه به خانواده ها طی ایام چهارشنبه سوری خاطرنشان کرد:خانواده ها اجازه انجام کارهای پرخطر علی الخصوص برای پسر بچه های ۱۰ تا زیر ۱۸ سال که به دور از چشم پدر و مادر دست به انجام کارهای پرخطر نظیر ساخت لوازم آتش بازی دستی می زنند را ندهند .
رییس قطب سوختگی شمال کشور یادآور شد: اکثر صدمه دیدگان سوختگی چهارشنبه سوری، جان خود را از دست نمی دهند اما وقوع آسیب های شدید از قبیل تخلیه کامل چشم، قطع عضو (از دست دادن انگشتان) نیز وجود دارد. سوختگی در صورت نیز موجب ایجاد لک شده و چهره را نازیبا می کند.
رییس مرکز آموزش و درمانی ولایت رشت در پایان با تاکید بر نقش رسانه و دستگاه های متولی در زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین خانواده ها جهت جلوگیری از صدمات ناشی از چهارشنبه سوری تصریح کرد: استان گیلان با جمعیت ۲ و نیم میلیون نفری به دلیل داشتن آگاهی بیشتر در این زمینه، صدمات کمتری داشته است و رسانه ها و دستگاه های متولی با اطلاع رسانی های به موقع می توانند در پیشگیری از وقوع حوادث نقش مهمی ایفا نمایند.

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 84176
سمیه  غفاری
خبرنگار

سمیه غفاری

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1400/12/22 12:14